Oluline info

KATALOOG

Kohustuslik jootraha

Mis on “sisekajut”?

Mis on “guarantee cabin”?

Laeva õõtsumine

Vajalikud dokumendid

Tulek laevapardale

Kui reisija hilineb registreerimisele

Pagas

Kajutid

Infolett (reseption)

Maksesüsteem pardal

Riietus kruiisi ajal

Toitlustamine

Milliseid jooke saab tasuta?

Teenindamine kajutites

Meelelahutus laeval

Teenused pardal

Kaldaekskursioonid ja meelelahutusprogrammid peatumissadamates

Randumine peatumissadamates

Reisitõrkekindlustus

Lisainformatsioon

Ostes merekruiisi, peaks meeles pidama olulisi aspekte:

-          viseerimine;

-          ravikindlustus;

-          logistika (lennud, transfeer);

-          hotellide broneerimine (vajadusel)

 

Kohustuslik jootraha

Jootraha summa varieerub, kuid keskmiselt (inimese kohta ööpäevas) arvestatakse:

- pearestorani kelnerile 3-4$;

- pearestorani ülemkelnerile 1,5-2$;

- stjuuardile 3-3,5$;

- ülemteenerile 4-6$.

Enamikul kruiisilaevadel lisatakse jootraha Teie arvele automaatselt ning seda makstakse kruiisi lõpus (sularahas või krediitkaardiga). Tehniliselt on see reisi osaline lisatasu ning peaaegu mitte ühelgi reisilaeval personal ei saa Teie poolt makstud kohustuslikku jootraha. Seega, tänage laeval töötajaid isiklikult.

Mõnedel reisilaevadel tuuakse kruiisi lõpus kajutisse teenindajaskonnale mõeldud ümbrikuid  – oodatakse, et reisijad panevad ümbrikutesse teatud (päevamäära suurus ülalmainitud) summa sularahas. Kui Teile tuuakse ümbrikuid, ei tähenda veel seda, et Teie laevakontolt ei võeta kohustuslikku jootraha maha.

Arvatakse, et jootraha andmine on iga reisija eraasi, kuid ilma piisava põhjenduseta selle maksmisest keelduda ei ole ikkagi kombekas. Samuti kehtib tava jätta jootraha ekskursiooni- ning bussijuhile kaldaekskursioonide ajal. Seda peetakse viisakaks tänuavalduseks.

 

Mis on “sisekajut”?

See tähendab, et kajutis ei ole akent ega illuminaatorit. On olemas aga piisav kunstvalgus. Sellised kajutid on tavaliselt merevaatega kajutitest odavamad.

 

Mis on “guarantee cabin”?

See on standartkajut laeval, kuid broneerimisel kehtivad eritingimused. Reeglina on sellise kajuti hind kõige soodsam, kuid reisija ei tea selle asukohta laeval ega numbrit ette. Kruiisi korraldaja annab kliendile garantii, et teda ei paigutata madalama klassi kajutisse. See on omamoodi loterii, milles on võimalik isegi võita. Võib juhtuda nii, et Teid paigutatakse isegi kõrgema klassi kajutisse.

Laeva õõtsumine

Enamik kaasaegseid laevu on varustatud õõtsumisstabilisaatoritega, mis vähendavad tunduvalt õõtsumise mõju. Merehaigusele vastuvõtlikel reisijatel soovitatakse kaasa võtta vahendeid, mis aitavad leevendada merehaigusega kaasnevaid ebamugavusi. Juhime tähelepanu ka sellele, et kruiisilaevade sõiduplaane koostatakse arvestades erinevate piirkondade kliima eripärasid.  Seega on tormi sattumise risk äärmiselt väike.

 

Vajalikud dokumendid

Reeglina need on: kruiisipilet (sale pass), kindlustus, pass.

Juhime tähelepanu sellele, et pass peab olema kehtiv ning kõigi vajalike viisadega. Juhul, kui passiandmed ei vasta reisidokumentide andmetele või viisa puudumise juhul, ei lubata reisijaid pardale ning lisaks rakendatakse vastavaid sunniabinõusid. Passid võivad olla pardale tulekul  kogutud reisikorraldaja esindaja poolt (sõltuvalt kodakondsusest) ning jäävad laevale kogu reisi ajaks. Pass tagastatakse reisijale vaid kaldale minekul, seega oleks otstarbekas teha passist koopia.

 

Tulek laevapardale

Peale sadamasse saabumist järgige silte vajaliku laeva märgiga. Registreerimine pardale algab reeglina 3-4 tundi enne ning lõpeb 1 tund enne ärasõitu.

Enne pardale tulekut peaksid reisijad tegema järgmist:

- enne sadamasse saabumist tuleb pagasile kleepida sedeleid, mida saab kätte koos reisidokumentidega. Sedelitele peab olema ladina kirjas kirjutatud nimi, perekonnanimi, laeva nimetus, kajuti number, ärasõidu sadam ning kuupäev;

- sadamasse saabumisel tuleb eelnevalt liimitud sedelitega pagas jätta pagasipunkti. Seda tuuakse hiljem kajuti juurde (tavaliselt tunni jooksul peale ärasõitu);

- edasi tuleb minna registreerimisleti juurde ning esitada pass ja kruiisipilet;

- pärast dokumentide kontrolli väljastatakse reisijatele magnetkaart (Cruise Card), mida kasutatakse edaspidi kajutivõtme, pardale loa ning maksekaardina (ekskursioonid, baar, keemiline puhastus, ilusalong jm teenused). Cruise Card’i saamiseks on vaja  registreerida oma krediitkaart või kanda sularaha deposiit.

 

Kui reisija hilineb registreerimisele

Kui reisijad jäävad registreerimisele hiljaks, siis peavad nad kohe teavitama sellest peaesindajat või oma agenti, mainides seejuures, mis peatumissadamas nad tulevad laevale. Kõiki transpodikulusid kannab hilinenud reisija ise. Juhul, kui reisija ei teata hilinemisest samal päeval, annnulleeritakse tema kajut ning annulleerimistrahv on 100%.

 

Pagas

Kõiki dokumente, väärtesemeid ja ravimeid tuleb panna käsipagasisse.

Sadamasse saabumisel antakse pagas reisikorraldaja esindajatele hoiule, välja arvatud käsipagas. Juhul, kui pagasit ei saa õigeaegselt kätte, tuleb pöörduda infoletti.

Laevalt lahkumisel antakse reisijatele reeglina värvilised pagasisedelid, mis vastavad värvi poolest reisija laevalt lahkumisajale ning pagasi asukohale terminalis. Pagasisedelite saamiseks tuleb täita taotlus, mida tuuakse kajutisse kruiisi ajal, kuhu märgitakse laevalt eeldatav lahkumisaeg. Sedel tuleb täita ning identifitseerimisnumbriga konts ära rebida. Kruiisi eelviimasel päeval saavad reisijad koos pagasisedelitega tabeli, kuhu on märgitud, mis kellaajale vastab sedeli värv.

Pärast raadiokuulutust sellest, et teatud värvi sedelitega reisijad võivad väljapääsu poole suunduda, tulevad turistid laevalt maha ning astuvad reisiterminali, kus pagas on jagatud erinevat värvi sedelitega rühmadesse.

 

Kajutid

Tavaliselt on kajutites olemas televiisor, telefon, minibaar, föön (seina- või käsi-), tualett, dušš ning konditsioneer. Rätikuid vahetatakse vastavalt reisija vajadusele: kui rätik on põrandal – seda vahetatakse, kui rätik on kuivatil – jäetakse alles. Vannitoas on komplekt vajalikke kosmeetikatooteid – seep, šampoon, geel ning dušimüts.

Pakutakse kolme tüüpi kajuteid: sisekajut (ei ole akent ega illuminaatorit), väliskajut (akna või illuminaatoriga, samuti rõduga kajutid) ning sviit (Suit, Lux).

Kõigis kajutites on kaks magamiskohta ning üks või kaks lisamagamiskohta. Tavaliselt erinevad väliskajutid sisekajutitest akna/illuminaatori/rõdu olemasolu poolest. Sviidis on alati olemas aken või rõdu ning need kajutid on pindalalt standardkajutitest suuremad.

Sise- ja väliskajutid ei erine põhimõttelisest ei pindala ega varustuse poolest, määravaks on asukoht laeval – mida kõrgemal asub, seda nooblim ning kallim.

Sisekajutite pindala on keskmiselt 14-18 m2, sõltuvalt laeva tüübist.

Väliskajutite pindala on tavaliselt 14-23 m2.

Juhime tähelepanu, et aknad ja illuminaatorid lahti ei käi. Lahti käivad vaid rõduuksed. Sviitides on tavaliselt panoraamaknad või –rõdud ning need kajutid asuvad ülemistel tekkidel. Tihti varustatakse sviite hüdromassaažiga vannidega. Peab arvestama, et sviitide arv on enamasti piiratud.

 

Infolett (reseption)

Infolett asub laeva keskel. Laeva meeskonna töötajad on kogu aeg valves ning valmis aitama  reisijatel tekkivate probleemide lahendamisel, samuti konsulteerima reisijaid üldküsimustes. Enamikul laevadel infolett avatud ööpäevaringselt.

 

Maksesüsteem pardal

Kruiisilaevadel on tavakohane sularahata maksesüsteem, kui arve makstakse kruiisi viimasel päeval enne laevalt lahkumist (sularahas või krediitkaardiga). Seega, kõikide pardal tekkinud kulude (välja arvatud kasiino) maksmiseks kasutab reisija magnetkaarti, mida saab kätte registreerimisel. Magnetkaardi kinnitamiseks on vaja sularahadeposiiti või krediitkaarti. Deposiidi suurus on tavaliselt 200-400 $ / €. Summa täpsustatakse broneerimisel.

Igasuguste teenuste maksmisel antakse reisijatele allakirjutamiseks tšekke, kõik kulutatud summad fikseeritakse kruiisikaardile. Tšekke on soovitatav hoida alles, et vältida võimalikke vaidlusi administratsiooniga kulude suhtes. Kui reisi ajal saab deposiit nullilähedaseks, pakutakse reisijatele panna arvele lisavahendeid. Reisi lõpus võetakse kulutatud summa reisija  kaardilt maha ning deposiidi jääk tagastatakse.

Et kiirendada laevast mahaminekut, soovitatakse maksta lõpparve aegsasti (viimasel õhtul).

 

Riietus kruiisi ajal

Atmosfäär pardal on suhteliselt demokraatlik, seega enamikul juhtudel sobib mugav igapäevane riietus. Pidulikum riietus on kohane restoranides. Galaõhtusöökidel soovitatakse meestel kanda ülikonda ja lipsu, naistel õhtukleiti. Vajadusel võib ülikonda või smokingut laenutada. Restoranides ei ole T-särgid, ripitud teksad, lühikesed püksid, spordidressid jms teretulnud.

Kaldaekskursioonidele sobib mugav igapäevane riietus ning pikkadeks matkadeks sobivad jalatsid. Usulise temaatikaga ekskursiooniobjektidega tutvumiseks soovitatakse valida tagasihoidlikuma stiili (riided peavad katma põlvi ja õlgu). Muidugimõista ei maksa unustada ka bikiine, päikeseprille ega spordiriideid, sest pardal on olemas välitekid, basseinid ja spordiväljakud.

Toitlustamine

Kruiisilaevadel on enamikul juhtudel täispansioni toitlustus ning see kuulub reisi hinna sisse.

Tüüpiline söömiskava näeb välja järgmiselt:

- 06:00 kuum tee ja kohv varajase tõusu poolehoidjatele;

- Hommikusöök. Tavaliselt restoranis pakutakse menüüd, mis sisaldab kuni 60 hommikueine varianti. Alternatiivina võib einestada “rootsi lauas” või välikohvikus (sortiment võib olla vähem, kuid see on ikkagi päris mitmekesine).

- Lõuna serveeritakse pearestoranis, “rootsi lauaga” restoranis või kohvikus.

- 16:00 tee võileivade ja kookidega. Tavaliselt serveeritakse ühes puhkesaalidest elava või klassikalise muusika saatel.

- Õhtusöök – õhtu keskne sündmus, mis nõuab formaalsemat riietumist.

- Kesköö-buffet – tavaliselt see on suur pidu, tihtipeale temaatiline (mereannid, idamaine köök jm).

Paljudel laevadel korraldatakse Gala-kesköö-buffet (tavaliselt eelviimasel kruiisi õhtul), mil peakokk näitab kõiki oma oskusi. Sellise buffet’iga kaasneb suurejooneline esitlus.

Ülaltoodud ajakava võib varieeruda sõltuvalt sadamatesse sisenemisajast ning ekskursioonide aegadest. Aega võib täpsustada igapäevasest päevakavast.

Paljudel kaasaegsetel laevadel on peale peatoitlustust ka ööpäevaringselt lahti olevaid kohvikuid, kus saab millal iganes einestada.

Pealegi on paljudel laevadel ka muid söömisvõimalusi, kus saab mõõduka lisatasu eest (20-30 $ / €) broneerida endale lauda ning nautida kulinaaria meistriteoseid ja suurepärast teenindust.

Samuti võivad reisijad endale tellida dieettoitu, kuid seda peab tegema aegsasti – kruiisi broneerimisel.

Mõnedel laevadel on siiamaani säilinud klassiline lähenemine reisijate teenindamisele – turistid, kes reisivad teatud klassi kajutites, söövad vastava klassi restoranides.

 

Milliseid jooke saab tasuta?

Tavaliselt makstakse kruiisilaevadel jookide eest eraldi (ei kuulu kruiisi hinna sisse).

Kohv (traditsiooniline ja kofeiinivaba), tee, limonaadid, mahlad, jäävesi, jäätee – kõiki mainitud jooke pakutakse restoranides tasuta, samuti on võimalik tellida neid jooke kajutisse või nautida neid väliteki kohvikus.

Mõnedel laevadel on erinevad alkoholijoogid hinna sees – nii baarides ja restoranides kui ka kajutite minibaarides.

 

Teenindamine kajutites

Peaaegu igal ajal reisija võib tellida kajutisse suupisteid ja jooke. Alkoholijooke pakutakse tavaliselt baaride lahtioleku ajal (lisatasu eest). Paljudel laevadel aga teenindus kajutites tasuta (mõnedel laevadel on tasuta vaid hommikueine, teistel laevadel aga ööpäevane võimalus tellida standartvalikust eineid kajutisse). Peab silmas pidama, et tellimust täitnud kelner või stjuuard võib oodata jootraha.

Rohkem infot teenuste kohta konkreetsel laeval võib saada reisi broneerimisel.

 

Meelelahutus laeval

Meelelahutusvõimaluste spekter kruiisi ajal on päris lai ja mitmekesine. See töötatakse hoolikalt läbi, arvestades laeval reisijate rahvuste eripärasid ja maitseid. Reisijad võivad alati valida endale kõige rohkem huvi pakkuva ürituse: igaõhtune show (kabaree, kontserdid, muusikalid, illusionistide etendused), disko, elava muusika õhtud erinevates saalides, konkursid ning võistlused. Päeva jooksul korraldab animaatorite meeskond erinevates saalides ning välitekil igasuguseid mänge, konkursse, show’sid ning turniire. Paljude laevade pardal töötavad kasiinod. Rahvusvahelise õiguse kohaselt on kasiino avatud laeva avamerel oleku ajal ning sisse lubatakse vaid täisealisi reisijaid.

Lisaks kõigele on reisijatel võimalus kasutada spordikeskuse teenuseid: jõusaal, jooksurada,saun, mullivann, bassein jt. Teenuste valik võib varieeruda. Mõnedel laevadel on olemas isegi uisuväljak, kaljuronimissein, surfamise bassein.

Kaasaegsetel laevadel on olemas ka SPA-keskused, kus pakutakse palju terviseprotseduure (lisatasu eest). SPA-keskustesse ja ilusalongidesse tuleb eelnevalt registreerida, soovitavalt päev enne.

Meelelahutus lastele on korraldatud nii, et neil poleks aega igavleda. Animaatorite järelvalve all võivad lapsed veeta aega neile sobivas vanuserühmas (tavaliselt jagatakse rühmad järgmiselt: 3-6-, 7-11-, 12-14-, 15-17-aastased lapsed).

Samuti on laeval olemas kõigile kättesaadav raamatukogu suurepärase raamatuvalikuga.

Mõnedel laevadel on olemas ka kunstigaleriid.

 

Teenused pardal

Internet. Kõikidel kaasaegsetel reisilaevadel on olemas Interneti kasutamisvõimalus. Paljudel laevadel on kajutid seadmestatud Internetiga, mõned laevad pakuvad Wi-Fi kasutamisteenust (tasuline teenus).

Pesumaja. Mõnede laevade pardal on olemas iseteeninduslikud pesumajad, kus on olemas pesumasina, pesukuivati ja triiklaua kasutamisvõimalus. Peaaegu igal reisilaeval pakutakse pesu pesemise ja triikimise teenust, samuti keemilise puhastuse teenust. Teenuste nimekirja ja hinnakirja võib leida kajutist.

Meditsiinilised teenused. Ainult Suurbritannias ja Norras registreeritud laevadelt nõutakse seadusega litsenseeritud arsti või varustatud haigla olemasolu. Siiski pakuvad tänapäeval peaaegu kõik laevad kvalifitseeritud arstiabi. Iga laeva pardal on olemas meditsiinikeskus, kus lahendatakse ootamatuid ja lihtsamaid meditsiinilisi probleeme. Laevaarsti teenused on tavaliselt tasulised. Kajuti broneerimisel peab reisija teavitama reisi korraldajat tõsistest terviseprobleemidest, mis vajavad erilist meditsiinilist hoolt.

Telekommunikatsioonid pardal. Satelliitside olemasolu laevadel võimaldab turistidel helistada, saata ja saada fakse.  Minuti hind on umbes 5-15$, sõltuvalt seadme tüübist. Samuti võib kaasaegsetel laevadel kasutada GSM-mobiilvõrku.

Seif. Tasuta seifid on mõnedes kajutites ning infoletis.

 

Kaldaekskursioonid ja meelelahutusprogrammid peatumissadamates

Planeerides kaldaekskursioone, oletavad reisikorraldajad, et reisijad külastavad üht või teist sadamat esimest korda, seetõttu püüavad nad näidata kõiki vaatamisväärsusi, pakkudes laias valikus ekskursioone. Ekskursioone tehakse selles keeles, mida ametlikult kasutatakse laeva pardal. Enamasti on ekskursioonid inglise keeles, mõnikord tehakse ka venekeelseid. Kaldaekskursioonid ei ole kohustuslikud, seega nende maksumus ei kuulu tavaliselt kruiisi hinna sisse.

Reisikorraldaja ekskursioonid. Ekskursioone võib broneerida igal ajal laevale tuleku päevast kuni ekskursioonieelse päevani. Ekskursioonide eest maksmine toimub laeva pardal. Mõnede ekskursioonide osalejate arv on piiratud, neid tuleb varakult broneerida.

Ekskursioonide täispaketi broneerimisel kehtib tavaliselt soodustus 5%  (infot peab täpsustama broneerimisel).

 

Randumine peatumissadamates

Sadamasse saabumisel kontrollivad kohalike omavalitsuste esindajad laeva dokumentatsiooni läbi, mille järel kutsutakse reisijad laevatreppide poole. Esimesena lähevad laevalt maha kaldaekskursioonide osalejad, seejärel iseseisvad reisijad. Pardale peale minek ja maha tulek toimub kruiisikaardi alusel, mida tuleb esitada julgeolekuteenistuse kontrollimiseks. Reisijad võivad igal ajal vabalt kaldale maha tulla ning samamoodi laevale tagasi peale minna. Peab aga mäletama, et kõik reisijad peavad pardal olema hiljemalt 1 tund enne ärasõitu. Laev ei oota hilinejaid, sellele järele jõuda tuleb omal kulul.

Äärmisel juhul, kui reisijad on mingil põhjusel ikkagi jäid hiljaks, tuleb neil ühendust võtta sadamaagendiga (sadamaagendi koordinaadid on alati olemas igapäevastes kavades), kes aitab hilinejail korraldada vajalikku majutust ja transporti.

Reisitõrkekindlustus

Tungivalt soovitame vormistada reisitõrkekindlustus. Selline kindlustus jõustub järgmistel juhtudel:

- kindlustatud isiku või tema lähisugulase surma juhul;

- kindlustatud isiku või tema lähisugulase haiguse (trauma) juhul, kui see ei juhtu varem, kui 15 päeva enne reisi algust ning haiglaravi vajaduse juhul;

- kindlustatud isiku enneaegne tagastamine haiguse korral, kui ravi peab toimuma haiglas;

- lähisugulaste surm.

Samuti soovitame vormistada pagasikindlustus.

Lisainformatsioon

Lapsed. Majutades last kolmanda või neljanda reisijana kajutisse, enamik reisikorraldajaid pakub suuri allahindlusi kuni 100%. Maksimaalset laste vanust, kuni saab teda veel lapsena arvestada, määrab iga reisikorraldaja ise (7, 12, 17, 18 aastat).

Samuti on laste puhul ka miinimumvanuse piirangud: enamik reisikorraldajaid ei luba pardale alla 6-kuuseid lapsi, on aga reisikorraldajaid, kes piiravad laste miinimumvanust 2 aastaga.

Alla 18-aastased lapsed ei saa sõita laevaga iseseisvalt, ilma vanemate või hooldajateta.

Rasedus. Erivarustuse puudumise tõttu, ei lubata pardale ka naisi, kelle rasedusaeg kruiisi lõpus on üle 6 kuu.

Puudega reisijad. Peaaegu kõigil laevadel on olemas teatud kajutite arv, mis on varustatud puuetega inimestele. Soovitatav on reisile minna saatjaga ning teavitama reisi broneerimisel  haiguse iseloomust ja puudega inimese vajadustest. Vastasel juhul, kui ei ole võimalik luua eritingimusi, võivad sellised inimesed jätta reisist ilma.

Loomad. Kruiisikorraldajad ei luba pardale loomi, välja arvatud treenitud loomi, kes saadavad puuetega inimesi (eelneval kokkuleppel kruiisikorraldajaga).

Suitsetamine pardal.

Enamikul laevadel on ruumid jagatud suitsetajatele ja mittesuitsetajatele. Igal juhul on suitsetamine keelatud liftides, restoranides ning teatrites. Sigarite ja piipade suitsetamine on lubatud ainult välitekidel või sigaritubades.

Elektripinge.

Laevapardal olev pinge on 110V või 220V. Vajalikke adaptereid võib pardal töötajate käest küsida.

Käitumine pardal.

Kapten jätab endale õiguse eemaldada laevalt reisijaid, kelle käitumine võib ohustada teiste reisijate ohutust ja mugavust.